پیدای پنهان

آخرین مطالب

  • ۳۱ شهریور ۹۲ ، ۱۶:۴۳ Unknown
  • ۲۸ تیر ۹۲ ، ۱۹:۱۴ Unknown
  • ۱۵ آبان ۹۱ ، ۱۸:۴۸ فقر

پربیننده ترین مطالب

محبوب ترین مطالب

  • ۲۸ تیر ۹۲ ، ۱۹:۱۴ Unknown
  • ۱۳ آذر ۸۵ ، ۱۶:۳۷ Unknown

آخرین نظرات

من زمین را دوست دارم!

چهارشنبه, ۸ دی ۱۳۸۹، ۱۰:۲۸ ق.ظ

سلام.شده تا حالا گیر کنید که مفهوم زهد چیه ؟ دنیا خواهی بالاخره مذموم هست یا خیر.چرا انبیا و اولیای خدا دنیا رو مذمت می کنند اما در باره دنیا دستور دارند .بالاخره دنیا بده یا خوبه؟

مال فرزند تحصیلات زن ،بچه و شوهر، ماشین و.... خوبن یا بدن؟پاسخی که شنیده می شود متفاوت است.

 خب ممکنه عده ای  پاسخ بدهند که دنیا و مافیها خوب نیست و اصلا نمی ارزد .و عده ای معتقدند کهحب دنیا و دل بستن وعلاقه به این ها>> بد است . اما واقعیت این است که نظر قران هیچ یک از دو پاسخ  نمی باشد .

نظر دسته دوم کمی نزدیک تر به این پاسخ است اما به شیوه و نحوه بیان دیگر

پاسخ این است که دنیا و مافیها فی ذاته بد نیستند و مذموم  نیست . تمام موجودات عالم کون و مکان همه پرتویی از جلوه خدا هستند .دنیا هم همینطور.دنیا از ایات الهی ست .وقتی دنیا از ایات الهی باشد بی شک ما فیهای ان نیز از ایات ونشانه و لطف خدا ست . و تمام اینها از حکمت لایتناهی خدا سرچشمه می گیرد .پس بد نیست و اتفاقا خوب هست.اما چه چیز دنیا رو نفی کرده اند؟ اگر دنیا مال پول ثروت زن شوهر وهمسر نیست پس چه چیز مذمت شده؟

آیا علاقه و حب به این موارد ودوست داشتن این موارد ایراد دارد؟

سوال ممکن است پیش اید که چطور ممکن است دنیا بد نباشد وحتی خوب باشد اما محبت وعلاقه به دنیا بد باشد؟! مگر میشوددنیا خوب باشد اما علاقه به ان بد باشد.اگر افرینش هر چیزی باحکمت باشد پس محبت و علاقه به دنیا هم حکمتی دارد ونباید بد باشد!

سیری در رمز گشای مشکلات قران برای حل این مشکل می کنیم:

 

خداوند در سوره مبارکه روم ایه 21 می فرماید:

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ

و از نشانه های قدرت اوست که برایتان از جنس خودتان همسرانی آفرید تا به ایشان آرامش یابید ، و میان شما دوستی و مهربانی نهاد در این عبرتهایی است برای مردمی که تفکر می کنند

دو کلمه کلیدی وجود دارد :

اول کلمه "ومن ایاته " که اشاره به وجود همسر و زوج دارد  که نشان می دهد این امر که از مادیات وامور دنیوی است(وایرادی هم ندارد به سایر مسائل مانند فرزند وپول و... تعمیم داد) از ایات خداست پس مقدس است .

دوم عبارت "جعل بینکم موده ورحمه " می باشد. این نکته مهمی ست و به نحوی می تواند نوع بیان پاسخ دوم را نقض کند. فرمود:و بین شما محبت وعلاقه قرار داد .بین چه چیز؟ زوجین ، زن ومرد، از مادیات مورد نکوهش افراد!

در داستان حضرت ابراهیم علیه السلام وذبح اسماعیل ازمایش بر سرچه بود؟؟ آیا ابراهیم  از محبت خود بر فرزند، به خاطر خدا می گذرد؟

یعنی مورد امتحان  محبت به فرزند بود.اگر محبت به فرزند ارزش نداشت ،امتحان ابراهیم نیز ارزش نداشت .ونمی توان این کلام را بر زبان اورد چرا که ابراهیم  علیه السلام بواسطه این ازمون بزرگ به امامت نائل شد.پس معلوم می شود این حب بسیار ارزش دارد

آیه قران:چقدر این سوره نوح اموزنده ست:بعد از این که نوح علیه السلام برای انذار قومش برگزیده شد .در مراحل پایانی دعوت خویش از ایمان قومش ناامید شد خطاب به خدا فرمود:

سوره مبارکه نوح  ایه 10،11،12:

فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا یُرْسِلِ السَّمَاء عَلَیْکُم مِّدْرَارًا وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَارًا

سپس گفتم : از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او آمرزنده است ،تا از آسمان برایتان پی در پی باران فرستد ،و شما را به اموال و، فرزندان مدد کند و برایتان بستانها و نهرها قرار دهد

با دقت در ایه معلوم می شود که پاداش استغفار در درگاه خدا ،علاوه بر امور معنوی،امور مادی مثل مال فرزند باغ و ثروت بوده است

این علاقه ها فطری ست ونمی تواند بد باشد نتیجتا  این علاقه و محبت به دنیا نیز حکمت دارد وخوب است .پس این نوع بیان که بگوییم : محبت به دنیا مذموم است نیز درست نمی باشد.

 

 

پس چه چیز دنیا خوب نیست؟

مشغول شدن به دنیا و غفلت از ماوراء!!!!!بله پاسخ این است .اشتغال به دنیا و نتیجه ان غفلت .

ایه قران:خداوند در سوره مبارکه ال عمران آیه 14 می فرماید:

زین للناس حب الشهوات من النساء والبنین والقناطیر المقنطرة من الذهب والفضة والخیل المسومة والانعام والحرث ذلک متاع الحیاة الدنیا والله عنده حسن الماب


دوست داشتن خواستنى‏ها از زنان و اولاد و اموال فراوان از زر و سیم و اسبان نشاندار و دام‏ها و کشتزاران در چشم مردم آراسته شده است، ولى اینها متاع زود گذر زندگانى دنیاست و سر انجام نیکو [و زندگى عالى‏تر] نزد خداست

کلمه کلیدی: متاع الحیاه الدنیا .بلی شهوات مال فرزند و... زینت داده شده است .اما متاع و بازیچه ای بیش نیست .متاع به چیزی گفته می شود که باعث سرگرمی شود..یعنی تمام موارد خوب دنیوی سرگرم کننده نباید باشد.

آیه قران سوره مبارکه نجم آیه 29و30

فاعْرِضْ عَن مَّن تَوَلَّىعَن ذِکْرِنَا وَلَمْ یُرِدْ إِلَّا الْحَیَاةَ

پس تو نیز از کسی که از سخن ما رویگردان می شود و جز زندگی دنیوی را نمی جوید اعراض کن

 

کلمه کلیدی: "الا". کمی دقت کنید فرمود از که روی برگردان؟! از مال فرزند همه ؟خیر !!الا ! به همه روی داشته باش >>جز کسی  که> حیات دنیا  روی ندارد .یعنی چه؟ یعین فقط حیات دنیا را می بیند واین امور مثبت ودرواقع دولبه انها را از یاد خدا و ماورا غافل کرده است

پس در واقع ان دنیای مذموم در کلام ائمه همین توجه به امور دنیاست که باعث غفلت می شود ودر واقع نه خود دنیا بد است نه علاقه به ان.بلکه علاق غفلت زا به دنیا کورد پذیرش نمی باشد

شعر پایانی و باز هم مولوی:

چیست دنیا؟ از خدا غافل بُدن
نی قماش و نقره و میزان و وزن

مال را کز بهر دین باشی حمول
نعم مال صالح خواندش رسول

آب در کشتی هلاک کشتی است
آب اندرزیر کشتی پشتی است

چونکه مال و ملک را از دل براند
زان سلیمان، خویش جز مسکین نخواند

کوزه سر بسته اندرآب زفت
از دل پر باده ، فوق آب رفت

باد درویشی چو در باطن بود
بر سر آب جهان ، ساکن بود

گرچه جمله این جهان ملک وی است
ملک در چشم دل او، لاشی است

پس دهان دل ببند و مهر کن
پر کنش از بادگیر من لدن

نکته مهم:این مقاله را بعد از نتیجه گیری  از کتاب "حکمتها واندرزها " ی شهید مطهری به اضافه اضافاتی از خودم نوشته ام.لذا مسئولیت برداشت شما به خود شما مربوط می شود.واینجانب پاسخگوی برداشت غلط شما نمی باشم

۸۹/۱۰/۰۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی حسینی

نظرات  (۱۲)

۱۹ دی ۸۹ ، ۱۲:۰۱ سپیده و پگاه
انتظار: کلمه ای ژرف و معنایی ژرف تر
انتظار: باوری شور آور و شوری در باور
انتظار: امیدی به نوید و نویدی به امید
انتظار: خروشی در گسترش و گسترشی در خروش
انتظار: فجری در حماسه و حماسه ای در فجر
انتظار : آفاقی در تحرک و تحرکی در آفاق
انتظار: ایمانی به مقاومت و مقاومتی در ایمان
انتظار: تواضعی در برابر حق و تکبری در باطل
انتظار: خونی در رگ زندگی و قلبی در سینه تاریخ
انتظار: تبر ابراهیم عصای موسی شمشیر داود و فریاد محمد ...
انتظار یعنی ....
قبول ولایت جانشینان امام زمان(عج) در عصر غیبت ویژگی منتظر واقعی است
_______________________________________________-
منتظرتانیم...ای منتظران!!
ممنون از مطلبتون...منتظر نظرات شما در مورد مطالب جدید ادبی خود هستیم
۱۹ دی ۸۹ ، ۱۳:۲۸ مادرسادات
سلام وبلاگ خوبی دارین به وبلاگ ما هم یه سر بزنید راستی اگه حاظر به لینک بودید پیغام بدید تا ما هم شمارا لینک کنیم
۱۹ دی ۸۹ ، ۱۸:۱۲ مادرسادات
شما لینک شدید یا علی
سلام سید جان
خوب اشاره شده، چون مهم اینه به دنیا دلبسته نشیم که این خود عاملی مهم برای ایجاد غفلــــــــــــت محسوب میشه

با آرزوی موفقیت

سلام
سید زیادی لطف داری که بزرگواری شما رو می رسونه. اون مطلب رو از کتابی که به عنوان مثال آورده بود مورد استفاده قرار دادم، من معمولا ذکر منبع می کنم ولی بعضی مواقع یا لازم نمی بینم یا منبع دقیقی نداره که بخوام ذکرش کنم

التماس دعا/یا علی
۲۴ دی ۸۹ ، ۰۲:۳۵ مریم السادات
سلام
بزرگی میفرمود شهوات دنیایی و خواستن دنیا خودش اجر و مزدی هست که ما سختی دنیا رو تحمل کنیم.

لذت خوردن برای زنده موندن
لذت نکاح بری بقای نسل
لذت جمع مال برای امکان تامین مایحتاج
و قص علی هذا

حالا یکی بیاد فکر کنه هدف غایی دنیا همون لذائذ هست واقعا خودش را باخته.
این لذائذ درواقع اجر حمالی ها و تعب های ماست یا حداقل یک محرک و یک مسهل است !!!
اما زندگی من اجل مسهل مضحک هست دیگه....
سلام سید جان
مطلب رو از همون کتاب مسئولیت شیعه بودن گرفتم. ولی این کتابی که دست منه مال 30 سال قبله، نمی دونم حالا این کتابا اصلا باز چاپ جدید شده یا نه
ولی من بعید میدونم...
یا علی
سلام
منم تو رو دوس دارم

نظر به نظر شما در پست "هیچ کس تنها نیست"

کاکو ما خودمونو هم نمیشناسم
چه برسه به نویشنده!! ی اون مطلبه!!!

دعامون کن
یا علی
سلام سید
کجایی.................................؟
کم پیدایی؟
۰۲ اسفند ۸۹ ، ۱۲:۵۴ لبیک یا خامنه ای لبیک یا حسین است...
سلام خداقوت.
اجرکم عندا...
اگه دوس داشتی به وبلاگ منم سر بزن.
یا حسین
۰۶ اسفند ۸۹ ، ۰۳:۴۸ مریم السادات
سلام
نوشتار پرمحتوایی بود.
سلام/ به وبلاگ معرفی آشنای دیرینه ی دیار دیرآشنا! این شهید زنده هم سری بزنید % خدا و جدش به شما پاداش و اجر خیر دهد shuokrane.persianblog.ir لطفا به فریادش برسید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">